BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, April 18, 2010

Membangunlah penuh makna

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..Untuk mewujudkan terbangunnya Islam dan diri kita sepertimana yang dicita2kan memang dikehendaki keseriusan dari kita semua,kaum muslimin dan muslimat.Meskipun yang masih remaja,bukan bererti tidak boleh serius.

Justeru,seharusnya masa remaja kita digunakan untuk mengasah dan mempertajamkan kemampuan berfikir kita.Lebih khusus lagi kemampuan untuk berfikir Islamik.Ada beberapa bahagian yang boleh kita jadikan sebagai jalan untuk kita meniti kebangkitan yang hakiki.Yang jelas,setiap muslim wajib menyedari tugasnya sebagai pembawa risalah yang mewakili agama.

Resapi dan hayatilah firman Allah ini.mafhumnya: "Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah,mengerjakan amal soleh dan berkata: "Sesungguhnya aku termasuk orang2 yang berserah diri". (Surah Fussilat,ayat 33)

"Serulah (manusia) kepada jalan tuhanmu dengan hikmah dan pengajaran yang baik,dan bantahlah mereka dengan cara yang baik". (Surah An-nahl,ayat125)

Percayalah sahabat dan sahabiah semua,Islam tidak sekadar mengatur urusan solat,zakat, dan puasa saja,tetapi sekali gus menangani masalah ekonomi,politik,pendidikan,perundangan, pemerintahan dan sebagainya.

Kita berkewajipan berjuang menegakkan Islam.KIta mesti melakukan hubungan pemikiran dengan masyarakat,tidak hanya berdiam dan bingung.Sebarkan idea2 islami kepada yang tidak mengetahui.Selanjutnya,kita mesti berani melakukan sira'ul fikri (pertarungan pemikiran) dengan berbagai idea sesat yang ada dalam masyarakat.Untuk yang satu ini,bekal agama dan ilmu pengetahuan kita tentang dunia mesti banyak dan memadai.Agar kita tidak di cop sebagai cendekiawan yang berlumut atau aktivis yang tidak agamis pula.Biarlah kita boleh berpendapat bebas dengan landasan agama yang kuat dan pengetahuan yang luas.

Meskipun begitu,jangan anda lupa,kita wajib selalu memperbaharui perkembangan yang terjadi di masyarakat dan memberikan resolusi dengan ajaran Islam.Kita perlu menunjukkan kelemahan dan kepalsuan sistem kufur yang sedang mengatur kehidupan masyarakat kita hari ini dan menyedarkan bahawa selama ini ternyata hidup kita bukan dalam lingkungan yang islamik.Itu sebabnya kita mengajak kaum muslimin untuk berjuang melanjutkan kehidupan islam.

Sekali lagi,semua itu tidak mungkin dilakukan seorang diri,tetapi mestilah secara berjemaah.Bermain bola sepak pun tidak boleh sendirian bukan?

Sekadar gambar hiasan

"wahai orang2 yang beriman,bersiap sedialah kamu,dan maralah (menuju ke medan pertempuran) secara berkelompok2,atau majulah bersama2!" (Surah An nisa,ayat 71)

Info daripada CUBA TRY CINTA ISLAM.
Renung2kan! :)

No comments:

Post a Comment