BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, February 8, 2011

Berbaloikah Menyambut Hari mengingati Kekasih?...

“Apa istimewanya 14 February?” tiba-tiba Kamal bertanya ketika Izwan dan kekawan sedang pot-pet-pot-pet sementara menunggu pensyarah masuk.


“Hai… takkanlah itu pun kau tak tahu? Valentine’s Day!…” balas Fikri yang tiba-tiba sahaja berpaling ke arah kami. Mungkin soalan Kamal tadi telah menarik minatnya.


“Iyalah!… Aku tahulah Valentine’s Day!… tapi apa istimewanya bagi kita orang Islam? Bukankah itu adalah budaya bagi agama Kristian, bukan agama Islam!…” Kamal mengomen, selamba.


“Entah!… Aku pun hairan juga!… bila tiba sajer Valentine’s Day tu sekarang ni… Aku tengok, orang Melayu pulak yang lebih-lebih menyambutnya!.. terutamanya budak-budak muda sekarang ni, sibuk ingatkan kekawan pasal 14 haribulan tuh!…” Zul menyampuk dengan dahi yang berkerut-kerut seolah keliru pulak.


“Tentulah!… kan sekarang ni 1 Malaysia!... jadi apa-apa perayaan pun mestilah disambut bersama!... tak kiralah agama mana yang punya!… Lagi pun Valentine;s Day tu kan maknanya Hari mengingati Kekasih!… itulah agaknya anak-anak muda ni beriya-iya sangat nak menyambutnya!…” sambil tersenyum nakal Fikri menjawab.


“Eeemm!… elok sangatlah tuh!... kau tahu tak, dalam akhbar STAR semalam ada berita mengatakan, Pihak Berkuasa tengah sibuk memantau aktiviti remaja-remaja termasuklah pelajar-pelajar IPT yang merancang hendak mengadakan pesta menyambut kononnya Hari mengingati Kekasih nih!… dah tu… Kau tahu tak apa yang mereka rancang?…” sambil membeliakkan matanya Kamal bertanya dengan nada geram.


“Apa bendanya? Aku tak baca STAR sebab Aku sekolah Arab!… “ balas Fikri lagi sengaja nak mengusik Kamal.


“Mereka nak buat pesta yang pesertanya tak boleh pakai ‘underwear atau panties’ kalau nak join pesta tuh!… “ terus dengan mata yang membulat Kamal mengetapkan bibirnya.


“Underwear tu apa? Kan Aku ni sekolah Arab… tak faham semua tu!..” sambil tertawa kecil Fikri terus mengusik.


“Heh!… kenapa bengap sangat kau ni?… sajer nak kena budak nih!.. seluar dalam lah!… takkanlah itu pun kau tak tahu!…” seolah geram betul, Kamal menjegilkan biji matanya pada Fikri.


“Ooooh!… manalah Aku nak tahu… Aku ni kan innocent, suci, lurus bendul…” sambil ketawa terbahak-bahak Fikri terus mengusik Kamal.


“Eh!… kenapa pulak sampai begitu?” Zul pulak bertanya bagaikan tidak percaya apa yang dikatakan Kamal tadi.


“Itulah yang Pihak Berkuasa sedang pantau nih!… bebudak ni nak buat maksiatlah!… dari pesta menyambut Hari mengingati kekasih terus lajak jadi pesta sex bebas pulak!… Hai… entah apalah nak jadi zaman sekarang nih?… Na’uzubillah!… takut betul Aku mendengarnya!…” keluh Kamal dengan nada yang amat kesal.


“Sebenarnya Aku pun macam tak percaya bila baca berita tuh… dan yang tambah menyedihkan, rupanya aktiviti tu bukan sahaja setakat kalangan pelajar IPT tetapi termasuk juga pelajar-pelajar sekolah Menengah!.. mereka menyebarkannya melalui kawan-kawan secara rahsia!…” Izwan yang senyap sahaja dari tadi tiba-tiba menyampuk.


“Kau tahu tak, dalam akhbar tu ada juga menyatakan bahawa pihak JPN mengesahkan bahawa lebih kurang seramai 257,000 kanak-kanak yang dilahirkan dan didaftarkan dari tahun 2000 sehingga 2008 tidak mempunyai nama bapa!… ini bermakna besar kemungkinan mereka ini anak luar nikah!… hhoooiiii… terkejut betul Aku dibuatnya!…” tambah Izwan lagi bila melihat kami semua menumpukan perhatian terhadap kata-katanya tadi.


“Heh!… seram sejuk Aku mendengarnya!…apalah nak jadi dengan remaja-remaja sekarang ni?… Inilah bahananya kalau Negara kita terlalu moden, kurang kesedaran dan didikan Agama. Tambahan peluang hiburan terlalu berleluasa tanpa kawalan!… 1Malaysia la konon yee...jadi siapa yang nak disalahkan?…” dengan nada penuh kesal juga Zul mengeluh.


“Heeemmm… entah berapa ramai pulak lagi akan lahir anak-anak yang tidak ketahuan bapanya selepas 9 bulan 10 hari dari tarikh 14 February nanti?… Berbaloikah anak-anak remaja kita menyambut hari mengingati kekasih itu?…” tanpa diduga Fikri yang suka menyakat tadi turut menyuarakan kebimbangannya.

"Alaah!... bukan takat setiap 14 February... tapi setiap lepas 31 Disember atau pun 31 Ogos, kalau di Malaysia ni... akan adalah anak-anak yang akan lahir tanpa bapa sembilan bulan kemudian!..." dengan muka selamba deeeknya Kamal menambah. Mungkin dengan perasaan geram dan kesal juga agaknya.



Marilah kita renung-renungkan, apakah tanggungjawab kita sebagai seorang Islam dan juga rakyat yang prihatin terhadap kehidupan masyarakat sekeliling kita!… Semoga Allah akan sentiasa melindungi anak-anak dan keluarga kita dari gejala maksiat yang boleh manghancurkan kehidupan di dunia dan juga di akhirat!…



P/s: 'Hari Mengingati Kekasih ' pada setiap 12 Rabiul Awal akan datang xlama lagi,,soo bnyakkanlah berselawat kepadanya… InsyaAllah…

No comments:

Post a Comment